Kto pierwszy podaje rękę na powitanie i jak to się ma do pożegnania oraz przywitania innych osób?

Zachowania związane z witaniem i pożegnaniem mogą wydawać się mało skomplikowane, ale w rzeczywistości mogą mieć różne formy w zależności od kultury, sytuacji czy nawet zawodu. Dotyczy to również podawania ręki, które ma swoje miejsce w biznesie, na spotkaniach towarzyskich i między znajomymi. Przyjrzyjmy się bliżej, kto pierwszy podaje rękę na powitanie i jak stosowne są takie zachowania w innych wariantach przywitania oraz pożegnania.

Kto pierwszy podaje rękę na powitanie?

Zacznijmy od najbardziej kluczowego pytania, mianowicie kto pierwszy podaje rękę na powitanie. Otóż, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż różni się ona w zależności od kultury, kontekstu i pozycji społecznej osób, które się witają. W krajach zachodnich zwykle mężczyzna podaje rękę kobiecie, starsza osoba młodszej, a osoba o wyższym statusie osobie o niższym statusie. Natomiast w sytuacjach biznesowych radykalnie się to zmienia i osoba wprowadzająca poda rękę jako pierwsza. Innymi słowy, zależy to od obowiązujących zwyczajów i etykiety.

Podawanie ręki na przywitanie – istne pole minowe!

Podczas przywitania osób możemy natknąć się na wiele niuansów, które mogą namieszać w naszych oczekiwaniach i utrudnić dołowanie dłoni. Czasami jednak są to różnice cywilizacyjne, a znajomość zasad etykiety może nas uchronić przed wpadką . Przykładowo, w Japonii w miejscu podawania ręki stosuje się ukłon, który wykonywany jest w zależności od poziomów relacji międzyludzkich. Warto więc być przygotowanym na różne konwencje i umiejętnie się do nich dostosować.

Podawanie ręki na powitanie w kontekście biznesowym

W środowisku biznesowym, podawanie ręki jest elementem niezwykle istotnym, gdyż symbolizuje ono nie tylko powitanie, ale także zawarcie umowy czy porozumienia. W pracy osoba, która przedstawia dwie inne osoby powinna wiedzieć, że to ona jako pierwsza podaje rękę.

Kto pierwszy podaje rękę na pożegnanie

Jeśli chodzi o sytuacje, kiedy to jesteśmy na etapie pożegnania, to ogólne zasady są podobne do tych obowiązujących przy powitaniu. Mniejsza zasada mówi o tym, że kto pierwszy podał rękę na powitanie, ten również pierwszy powinien zgłosić chęć pożegnania się z nas. W ten sposób utrzymujemy konsekwencje i porządek w naszych relacjach.

Uwaga na różnice culturalne i protokoły

Jak już wcześniej wspomniałem, kultury różnych krajów wprowadzają swoją odrębność w gesty, które potocznie się stosują. Nie warto zatem upierać się przy uniweralnych zasadach podawania ręki na powitanie czy na pożegnanie. Przystosowanie się do regionalnych zwyczajów nie oznacza porzucenia własnych wartosci, tylko świadczy o szacunku wobec innych osób, którzy tego wymagają.

Złote zasady podawania ręki

Na zakończenie warto przypomnieć o kilku istotnych sprawdanych w praktyce zasadach podawania ręki. Po pierwsze, rękę podajemy z prawą dłonią i niezbyt mocno. Po drugie, ważne jest utrzymanie kontaktu wzrokowego, który wzbogaca komunikację niewerbalną. Po trzecie, starajmy się zawsze witać i żegnać ludzi uśmiechem na ustach, który kreuje pozytywne relacje życiowe i zawodowe.

W ten sposób, odnosząc się do wszystkich powyższych niuansów dotyczących podawania dłoni, jesteśmy w stanie uniknąć wpadek i wykonujemy te gesty w sposób poprawny, kulturalny i zgodny z oczekiwaniami innych.

Zastanówmy się nad gestem podania ręki

Podawanie ręki ma nie tylko swoje kulturowe, ale także społeczne i biznesowe aspekty. Zastanawiając się, kto pierwszy podaje rękę na powitanie, musimy wziąć pod uwagę zarówno wiek, płeć, jak i pozycję społeczną osób się witających. Analogicznie kwestia kto pierwszy podaje rękę na pożegnanie podlega tym samym zasadom, które odnoszą się do obowiązujących zwyczajów i etykiety.

Rzecz jasna warto pamiętać, że różnice kulturowe mogą mieć wpływ na sposób przywitań i pożegnań. Właśnie dlatego dostosowanie się do regionalnych zwyczajów jest wyrazem szacunku wobec innych, zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Podczas gdy w środowisku biznesowym, podawanie ręki nabiera dodatkowego znaczenia jako gest symbolizujący zawarcie umowy czy porozumienia.

Zachęcamy do przemyślenia swojego podejścia do tego popularnego uprzedzenia, ponieważ zrozumienie kontekstu i przestrzeganie niekiedy subtelnego protokołu przekłada się na poprawne relacje międzyludzkie. Nie zapominajmy również o zasadach, takich jak utrzymanie kontaktu wzrokowego, umiarkowana siła uścisku i obecności uśmiechu podczas witania się oraz żegnania.

Udostępnij ten artykuł
Skopiuj URL
Prev Post

BNP Paribas: Poznaj tę francuską potęgę bankową i jej obecność na polskim rynku

Next Post

Jak uzyskać dotacje na założenie firmy: praktyczne porady i wskazówki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *